Regeneracja sprzęgieł i kół dwumasowych

Awarie

Konstruktorzy samochodów obliczają bezawaryjna jazdę z kołem zamachowym dwumasowym na 160 tys. km. Zdarza się jednak, że części te ulegają awariom, nawet już po przejechaniu 70 tys. km. Każdy kierowca rozpoznaje, gdy samochód wydaje inne dźwięki niż zazwyczaj.

Niepokojące objawy:

  • wydobywający się hałas podczas zapłonu i wyłączania silnika;
  • drgania podczas pracy silnika na biegu jałowym;
  • odczuwalna nierówna praca silnika;
  • odczuwalne drgania przenoszone na karoserię;
  • wydobywające się z okolicy skrzyni biegów wszelkiego rodzaju hałasy;

Mogą sygnalizować, że koło dwumasowe jest uszkodzone.

Także sprzęgła mają obliczoną przez producentów bezawaryjną pracę w samochodach.

Przy prawidłowej eksploatacji, sprzęgła powinny działać bezawaryjnie do 120 – 180 tys. przejechanych kilometrów. Jednak każdy z nas ma inną technikę jazdy, a „żywotność” sprzęgła zależy od sposobu prowadzenia auta. Szybciej zużywają się sprzęgła w samochodach które prowadzone są przez kierowców z „ciężką nogą”.

Jeśli podczas jazdy kierowca czuje, że:

  • pedał sprzęgła „bierze” coraz wyżej;
  • samochód kategorycznie odmawia podjechania pod niewielką górkę;
  • silnik osiąga coraz wyższe obroty, ale auto nie zwiększa prędkości;
  • są problemy z włączaniem biegów, szczególnie pierwszego i wstecznego;

To można podejrzewać, że sprzęgło uległo zużyciu. Wówczas należy zasięgnąć porady mechanika i pomyśleć o regeneracji.